субота, 17 жовтня 2020 р.

ПОЛОЖЕННЯ про дистанційну форму здобуття загальної середньої освіти (огляд)


ПОЛОЖЕННЯ про дистанційну форму здобуття загальної середньої освіти (огляд)


16 вересня 2020 року почало діяти Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти (наказ МОН України № 1115 від 08 вересня 2020). 
Пропоную невеличку екскурсію деякими пунктами вельми цікавого документа, обсяг якого 
всього 13 сторінок.  
Відразу зауважу, що потрібно розрізняти поняття дистанційна форма навчання та технології дистанційного навчання під час організації здобуття освіти за різними формами в закладах загальної середньої освіти.

Авторські примітки подано курсивом та виокремлено зеленим.

І. Загальні положення

4. Дистанційне навчання здійснюється відповідно до освітньої програми
 закладу освіти та має забезпечувати виконання суб’єктами дистанційного 
навчання державних стандартів освіти.
У разі потреби дистанційне навчання може організовуватися за 
індивідуальним навчальним планом.
5. З метою забезпечення в закладі освіти єдиних підходів до створення 
електронного освітнього середовища педагогічна рада схвалює 
використання конкретних інформаційно-телекомунікаційних систем 
(електронних освітніх платформ), сервісів, інструментів, за допомогою яких організовується освітній процес під час дистанційного навчання.
Заклади освіти можуть використовувати державну 
інформаційно-телекомунікаційну систему (електронну освітню платформу), технічні можливості якої забезпечують дистанційне навчання. 
Сподіваємося, така освітня платформа буде невдовзі.
6. Організація освітнього процесу під час дистанційного навчання може 
передбачати навчальні (у тому числі практичні, лабораторні) заняття,  
вебінари, онлайн форуми та конференції, самостійну роботу, 
дослідницьку, пошукову, проєктну діяльність, навчальні ігри, консультації 
та інші форми організації освітнього процесу, визначені освітньою 
програмою закладу освіти (навчальними програмами з окремих предметів 
(інтегрованих курсів).
7. Отримання навчальних матеріалів, спілкування між суб’єктами 
дистанційного навчання під час навчальних та корекційно-розвиткових 
занять, що проводяться дистанційно, 
забезпечується передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової 
інформації в синхронному або асинхронному режимі.
Педагогічні працівники самостійно визначають режим 
(синхронний або асинхронний) проведення навчальних занять. 
При цьому 30 відсотків навчального 
часу, передбаченого освітньою програмою закладу освіти, 
забезпечується в синхронному режимі.
Така форма роботи унеможливлює "уроки", організовані надсиланням 
матеріалів у вайбері. Це дуже важливо, адже одна з причин суцільного 
надсилання завдань - у тому, що учень не міг у певний час бути на уроці 
(спав, не мав комп'ютера тощо). Важливо подбати про дисципліну й обов'язкову присутність учнів на уроках під час синхронного режиму (для цього має бути розроблений розклад занять, як під час класно-урочної системи навчання).
8. Заклад освіти забезпечує регулярне відстеження результатів навчання учнів, а також надання їм підтримки в освітньому процесі (за потреби).
Оцінювання результатів навчання учнів проводяться за видами оцінювання, визначеними спеціальними законами, і відповідно до критеріїв, визначених Міністерством освіти і науки України. Державна підсумкова атестація учнів проводиться відповідно до законодавства.
Оцінювання результатів навчання учнів може здійснюватися очно або дистанційно з використанням можливостей інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій, зокрема відеоконференц-зв’язку.
9. Облік навчальних занять і результатів навчання учнів під час дистанційного навчання здійснюється відповідно до законодавства. За рішенням педагогічної ради закладу освіти для організації дистанційного навчання використовуються електронний розклад занять, електронний класний журнал/щоденники.
Облік робочого часу та оплата праці педагогічних працівників, які організовують дистанційне навчання, здійснюється відповідно до законодавства. 
Організація освітнього процесу під час дистанційного навчання здійснюється у межах робочого часу педагогічних працівників
Отже, о 22 годині вчитель не зобов'язаний бути на зв'язку.

Керівник закладу освіти забезпечує організацію освітнього процесу під час дистанційного навчання та здійснення контролю за виконанням освітніх програм. Керівник закладу освіти може вимагати від педагогічних працівників підтвердження виконання ними освітньої програми (навчальних планів і навчальних програм) у спосіб, схвалений педагогічною радою закладу освіти.

Дистанційне навчання організовується для учнів, які не мають медичних протипоказань до занять з комп’ютерною технікою.
10. Дистанційне навчання осіб із особливими освітніми потребами здійснюється з урахуванням індивідуальної програми розвитку. 

13. Батьки сприяють виконанню дитиною освітньої прграми.
У разі, якщо під час дистанційного навчання батьки не виконують свої обов'язки щодо забезпечення здобуття дитиною освіти, зокрема не забезпечують участь дитини в освітньому процесі протягом 10 робочих днів підряд з невідомих причин, заклад освіти інформує про це відповідну службу у справах дітей.
Як мама, цілком схвалюю такий пункт, адже згідно з Законом про освіту батьки - учасники освітнього процесу. 

ІІ. Організація здобуття  освіти за дистанційною формою
Зарахування (переведення) на дистанційну форму з учнів здійснюється, як правило, до початку навчального року або семестру (триместру) навчання.

ІІІ. Організація освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання
1.  Технології дистанційного навчання можуть використовуватися закладами освіти під час організації здобуття освіти за різними формами (очною (денною, вечірньою), заочною, мережевою, екстернатною, сімейною (домашньою), педагогічним  патронажем).
2. Технології дистанційного навчання під час організації здобуття освіти за різними формами можуть використовуватися для:
1)  забезпечення вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів) або їх окремих тем, впровадження профільного навчання;
2)  забезпечення проведення окремих навчальних занять і консультацій, оцінювання результатів навчання учнів;
3)  забезпечення проведення додаткових індивідуальних та/або групових консультацій та/або занять для учнів із навчальних предметів, з яких проводиться державна підсумкова атестація на відповідному рівні повної загальної середньої освіти, та з яких рівень досягнутих результатів навчання менше середнього рівня результатів навчання учнів відповідного року навчання у відповідному закладі освіти;
4)  реалізації індивідуальної освітньої траєкторії учнів відповідно до їх здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей та досвіду (з причин, зазначених у підпункті 2 пункту 3 розділу ІІ цього Положення);
5)  забезпечення освітнього процесу під час надзвичайних ситуацій природного та техногенного походження, карантину, інших обставин, які об'єктивно унеможливлюють відвідування закладів освіти (далі – надзвичайні обставини);
6)  забезпечення проведення (надання) додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг) для осіб з особливими освітніми потребами (під час надзвичайних обставин, а також у разі відсутності фахівців із проведення (надання) таких занять (послуг) із числа працівників закладу освіти і неможливості організувати проведення (надання) таких занять (послуг) залученими фахівцями в населеному пункті, де проживає учень).
3. Рішення про використання технологій дистанційного навчання в освітньому процесі приймається педагогічною радою закладу освіти.
Використання технологій дистанційного навчання для вивчення окремих тем з навчальних предметів (інтегрованих курсів), проведення окремих навчальних занять і консультацій, оцінювання результатів навчання учнів може здійснюватися за ініціативою педагогічних працівників (з відповідним узгодженням розкладу навчальних занять).
Під час дії карантинних обмежень (застосування протиепідемічних заходів) освітній процес у закладі освіти за рішенням педагогічної ради може організовуватися у спосіб, за якого окремі теми з навчального предмету (інтегрованого курсу) частиною учнів класу вивчаються очно, іншою частиною учнів класу – дистанційно (в асинхронному режимі, з можливістю надання учням підтримки шляхом проведення консультацій в синхронному режимі). При цьому для учнів визначається черговість очного та дистанційного навчання з метою забезпечення рівних умов для здобуття освіти.

4. Технології дистанційного навчання можуть використовуватися за наявності системотехнічного забезпечення відповідно до розділу IV цього Положення.

ІV. Забезпечення дистанційного навчання
1. Навчально-методичне забезпечення дистанційного навчання включає:
рекомендації з питань організації дистанційного навчання в закладах освіти (щодо розроблення та використання електронних освітніх ресурсів, освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій при організації дистанційного навчання, проведення навчальних занять, оцінювання результатів навчання учнів, внутрішнього моніторингу ефективності дистанційного навчання, координації/модерації дистанційного навчання в закладі освіти, правил безпечної поведінки в мережі Інтернет під час дистанційного навчання тощо);
змістовне, дидактичне та методичне наповнення електронних освітніх ресурсів з навчальних предметів (інтегрованих курсів).
2. Системотехнічне забезпечення дистанційного навчання в закладі освіти  включає:
апаратні засоби (персональні комп’ютери, мережеве обладнання, джерела безперебійного живлення, сервери, обладнання для відеоконференц-зв’язку тощо), що забезпечують розроблення, накопичення та ефективне використання електронних освітніх ресурсів, управління освітнім процесом та навчальну взаємодію між суб’єктами дистанційного навчання у синхронному та асинхронному режимах;
інформаційно-комунікаційне забезпечення із пропускною здатністю каналів, що надає суб’єктам дистанційного навчання цілодобовий доступ до електронних освітніх ресурсів для реалізації освітнього процесу в синхронному та асинхронному режимах;
програмне забезпечення загального та спеціального призначення (у тому числі для осіб з особливими потребами), яке має бути ліцензійним або побудованим на програмних продуктах з відкритими кодами;
технічна/сервісна підтримка для забезпечення безперервної роботи платформи дистанційного навчання;
електронні освітні ресурси з навчальних предметів (інтегрованих курсів), що необхідні для забезпечення дистанційного навчання.
Види електронних освітніх ресурсів, вимоги до них, порядок їх розроблення та впровадження визначається відповідно до Положення про електронні освітні ресурси, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01 жовтня 2012 року № 1060 (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України юстиції України 5 жовтня 2012 р. за № 1695/22007.
3. Для забезпечення дистанційного навчання учнів в закладі освіти можуть створюватися власні електронні освітні ресурси або використовуватися інші електронні освітні ресурси, що підлягають перевірці самим закладом освіти (щодо відповідності державним стандартам освіти, типовим освітнім і модельним навчальним програмам, мові освіти, іншим вимогам законодавства у сфері освіти).
4. Педагогічні працівники, які організовують дистанційне навчання, мають підвищувати свою кваліфікацію щодо використання інформаційно-комунікативних (цифрових) технологій в освітньому процесі шляхом формальної, неформальної або інформальної освіти в порядку, визначеному законодавством. Підвищення кваліфікації шляхом формальної освіти здійснюється за типовою програмою підвищення кваліфікації, затвердженою Міністерством освіти і науки України.
 5. Заклади освіти, які організовують дистанційне навчання (крім випадків забезпечення освітнього процесу під час надзвичайних обставин) включають до внутрішньої системи забезпечення якості освіти механізм моніторингу та контролю якості дистанційного навчання.

Словник термінів
Асинхронний режим – взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому інтерактивні освітні платформи, електронну пошту, форуми, соціальні мережі тощо;

електронні освітні ресурси з навчальних предметів (інтегрованих курсів) – засоби навчання на цифрових носіях будь-якого типу або розміщені в інформаційно-телекомунікаційних системах, які відтворюються за допомогою електронних технічних засобів і можуть застосовуватися в освітньому процесі при вивченні окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів);
інформаційно-телекомунікаційна система дистанційного навчання (електронна освітня платформа)  програмно-технічний комплекс, що об’єднує систему електронних освітніх ресурсів, програмне забезпечення для створення, накопичення та доступу до таких ресурсів, а також для організації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання (у тому числі ефективної взаємодії учасників освітнього процесу та контролю за навчанням);   
електронне освітнє середовище – сукупність умов навчання, виховання та розвитку учнів, що забезпечуються за допомогою сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій;
дистанційне навчання – організація освітнього процесу (за дистанційною формою здобуття освіти або шляхом використання технологій дистанційного навчання в різних формах здобуття освіти) в умовах віддаленості один від одного його учасників та їх опосередкованої взаємодії в освітньому середовищі, яке функціонує на базі сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій;
інформаційно-комунікаційні (цифрові) технології дистанційного навчання – технології створення, накопичення, зберігання та доступу до електронних освітніх ресурсів з навчальних предметів (інтегрованих курсів), а також забезпечення організації та супроводу освітнього процесу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення та засобів інформаційно-комунікаційного зв’язку, у тому числі мережі Інтернет;
синхронний режим – взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники одночасно перебувають в електронному освітньому середовищі або спілкуються за допомогою засобів аудіо-, відеоконференції;
система управління дистанційним навчанням – програмне забезпечення, призначене для організації освітнього процесу, ефективної взаємодії учасників освітнього процесу та контролю за навчанням через мережу Інтернет (у тому числі електронного розкладу занять, електронних класних журналів/ щоденників);
суб’єкти дистанційного навчання – учні та педагогічні працівники, які беруть участь в освітньому процесі за дистанційною формою здобуття освіти та/або з 
використанням технологій дистанційного навчання;
технології дистанційного навчання – комплекс освітніх, 
інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій, що дають 
можливість реалізувати процес дистанційного 
навчання в закладах освіти.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах 
України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту».

Немає коментарів:

Дописати коментар